Alexander Glasunow: Symphonien Nr.1 & 4
Symphonien Nr.1 & 4
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Künstler: Moscow Symphony Orchestra, Alexander Anissimov
- Label: Naxos, DDD, 95
- Bestellnummer: 8379508
- Erscheinungstermin: 3.3.1998
** Naxos Glasunow-Edition Vol.7
Glazunovs Erste Symphonie beginnt mit einem Allegro im 6 / 8-Takt, dessen schwungvolles erstes Thema von einem zweiten Thema in der Dominanttonart gefolgt wird, das den Klarinetten und Fagotten anvertraut ist. Es gibt gekonnt manipulierte Tonartverschiebungen im zentralen Durchführungsteil des Satzes, gefolgt von einer Reprise, die die Orchestrierung variiert und in eine emphatische Coda übergeht. Das Scherzo, das den zweiten Satz in der Tonart C-Dur bildet, wird von einem begleitenden Grundton in volkstümlicher Manier von tieferen Streichern und Fagotten untermalt, während Bratschen und Klarinetten das erste thematische Element bilden. Der Trio-Abschnitt in As-Dur erlaubt es der Flöte, ein polnisches Thema einzuführen, das von den ersten Violinen aufgegriffen wird, bevor der Übergang zurück zum Scherzo selbst erfolgt, das sich nun mit Reminiszenzen an die polnische Melodie vermischt. Klarinetten und Fagotte beginnen den langsamen e-Moll-Satz mit weiteren Vorschlägen slawischer Thematik. Bratschen und Klarinetten begleiten wiederum im synkopierten Rhythmus ein polnisches Thema von der Oboe. Es gibt Momente der Entspannung und Tonalitätsverschiebungen in kontrastierenden Episoden, während sich die Musik vorwärts bewegt, immer dominiert vom Hauptthema, das dem Satz seinen Charakter verleiht.
1893 vollendete Glazunov seine Vierte Symphonie, ein Anton Rubinstein gewidmetes Werk. Rimski-Korsakow, der bei der Uraufführung im Januar 1894 anwesend war, fand die Orchestrierung stellenweise umständlich, vor allem im dritten Satz, aber sein Schüler Wassilij Wassiljewitsch Jastrebzew schreibt mit Anerkennung über die Sinfonie, dass sie eine Renaissance in Glazunows Schaffen markiere, und lenkt die Aufmerksamkeit auf den bildhaften Charakter des zweiten Satzes als Spiegelung von Böcklins Gemälde "Dianas Jagd". Die Sinfonie endet im Triumph, ein Beispiel für Glazunovs sicheres handwerkliches Können und Erfindungskraft, das seinem bereits wachsenden internationalen Ruf nur noch mehr Gewicht verleihen konnte.
Glazunov's First Symphony opens with an Allegro in 6 / 8 metre, its lilting first subject followed by a second, duly in the dominant key and entrusted to clarinets and bassoons. There are shifts of key, skilfully manipulated, in the central development section of the movement, followed by a recapitulation that varies the orchestration and proceeds to an emphatic coda. The Scherzo that forms the second movement, in the key of C major, is underpinned by an accompanying drone, in folk-style, from lower strings and bassoons, while violas and clarinets provide the first thematic element. The trio section, in A flat, allows the flute to propose a Polish theme, taken up by the first violins, before the transition is made back to the Scherzo itself, now mingled with reminiscences of the Polish melody. Clarinets and bassoons start the E minor slow movement, with its further suggestions of Slav thematic material. Violas and clarinets again provide a drone accompaniment, in syncopated rhythm, a Polish theme from the oboe. There are moments of relaxation and shifts of tonality in contrasting episodes as the music moves forward, dominated always by the principal theme that gives the movement its character.
Glazunov completed his Fourth Symphony in 1893, a work dedicated to Anton Rubinstein. Rimsky-Korsakov, present at the first performance in January 1894, found the orchestration cumbersome in places, particularly in the third movement, but his disciple Vasily Vasilyevich Yastrebtsev writes with approval of the symphony as marking a renaissance in Glazunov's creativity, drawing attention to the pictorial nature of the second movement as a reflection of Böcklin's painting Diana's Chase. The symphony ends in triumph, an example of Glazunov's assured craftsmanship and powers of invention that could only add to his already growing international reputation.
1893 vollendete Glazunov seine Vierte Symphonie, ein Anton Rubinstein gewidmetes Werk. Rimski-Korsakow, der bei der Uraufführung im Januar 1894 anwesend war, fand die Orchestrierung stellenweise umständlich, vor allem im dritten Satz, aber sein Schüler Wassilij Wassiljewitsch Jastrebzew schreibt mit Anerkennung über die Sinfonie, dass sie eine Renaissance in Glazunows Schaffen markiere, und lenkt die Aufmerksamkeit auf den bildhaften Charakter des zweiten Satzes als Spiegelung von Böcklins Gemälde "Dianas Jagd". Die Sinfonie endet im Triumph, ein Beispiel für Glazunovs sicheres handwerkliches Können und Erfindungskraft, das seinem bereits wachsenden internationalen Ruf nur noch mehr Gewicht verleihen konnte.
Product Information
Glazunov's First Symphony opens with an Allegro in 6 / 8 metre, its lilting first subject followed by a second, duly in the dominant key and entrusted to clarinets and bassoons. There are shifts of key, skilfully manipulated, in the central development section of the movement, followed by a recapitulation that varies the orchestration and proceeds to an emphatic coda. The Scherzo that forms the second movement, in the key of C major, is underpinned by an accompanying drone, in folk-style, from lower strings and bassoons, while violas and clarinets provide the first thematic element. The trio section, in A flat, allows the flute to propose a Polish theme, taken up by the first violins, before the transition is made back to the Scherzo itself, now mingled with reminiscences of the Polish melody. Clarinets and bassoons start the E minor slow movement, with its further suggestions of Slav thematic material. Violas and clarinets again provide a drone accompaniment, in syncopated rhythm, a Polish theme from the oboe. There are moments of relaxation and shifts of tonality in contrasting episodes as the music moves forward, dominated always by the principal theme that gives the movement its character.
Glazunov completed his Fourth Symphony in 1893, a work dedicated to Anton Rubinstein. Rimsky-Korsakov, present at the first performance in January 1894, found the orchestration cumbersome in places, particularly in the third movement, but his disciple Vasily Vasilyevich Yastrebtsev writes with approval of the symphony as marking a renaissance in Glazunov's creativity, drawing attention to the pictorial nature of the second movement as a reflection of Böcklin's painting Diana's Chase. The symphony ends in triumph, an example of Glazunov's assured craftsmanship and powers of invention that could only add to his already growing international reputation.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Symphony No. 1 in E major, Op. 5, "Slavyanskaya": I. Allegro
- 2 Symphony No. 1 in E major, Op. 5, "Slavyanskaya": II. Scherzo: Allegro
- 3 Symphony No. 1 In E Major, Op. 5, "slavyanskaya": Iii. Adagio
- 4 Symphony No. 1 in E major, Op. 5, "Slavyanskaya": IV. Finale: Allegro
- 5 Symphony No. 4 in E flat major, Op. 48: I. Andante: Allegro moderato
- 6 Symphony No. 4 in E flat major, Op. 48: II. Scherzo: Allegro vivace
- 7 Symphony No. 4 In E Flat Major, Op. 48: Iii. Andante: Allegro