Alexander Glasunow: Stenka Rasin op.13
Stenka Rasin op.13
CD
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- +Une fete slave op. 26; Cortege solennel op. 50; Fantasie op. 53; Mazurka op. 18; Marsch über ein russisches Thema op. 76
- Künstler: Moscow Symphony Orchestra, Konstantin Krimets
- Label: Naxos, DDD, 1995
- Bestellnummer: 7841938
- Erscheinungstermin: 9.9.1996
** Naxos Glasunow-Edition Vol.4
Die rhythmisch lebhafte symphonische Skizze Une fete slave (Slawischer Feiertag), op. 26a (1888), war eine Adaption des orchestral suggestiven ukrainischen Tanzfinales aus dem populären G-Dur-Streichquartett, op. 26. Das (erste) Cortege-Solennel in D-Dur, Op. 50, und die Fantaisie, Op. 53, entstanden im Gefolge von Tschaikowskys Selbstmord im November des vergangenen Jahres und stammen beide aus dem Jahr 1894. Glazunov untertitelte letztere Von der Dunkelheit zum Licht, wobei er eine solche Verklärung musikalisch darstellte, indem er in der pathetischen h-Molltonart begann und in "weißem" C-Dur schloss - eine vertraute, ausreichend alte neapolitanische Beziehung (man denke an Haydn und Beethoven), aber auch eine sehr russische in ihrer semitonalen Ausflucht.
Seinem Schüler Schostakowitsch zufolge bestand Glazunow "darauf, dass das Komponieren von Balletten [und im weiteren Sinne von Tanzmusik] vorteilhaft war, weil es Ihre Technik entwickelte... er hatte Recht". Die Mazurka in G, Op. 18 (1888), war der erste von mehreren "Konzert"-Tänzen für Orchester, die unabhängig von einem ballettartigen / zyklischen Kontext sind. Zusammen mit dem früheren Hochzeitszug (März) op. 21 und dem Triumphmarsch op. 40, dem Marsch auf ein russisches Thema, op. 76 (1901), teilt sie dieselbe militaristisch heroische Tonart Es-Dur, die Mussorgskij in der "Großen Pforte von Kiew" und Tschaikowsky in seiner Ouvertüre von 1812 spielte.
The rhythmically vibrant symphonic sketch Une fete slave (Slav Holiday), Op. 26a (1888), was an adaptation of the orchestrally suggestive Ukrainian dance-finale from the popular G major String Quartet, Op. 26. Written in the wake of Tchaikovsky's suicide the previous November, the (first) Cortege solennel in D major, Op. 50, and the Fantaisie, Op. 53, both date from 1894. Glazunov subtitled the latter From darkness to light, musically representing such transfiguration by beginning in pathetique B minor and closing in "white" C major - a familiar enough old Neapolitan relationship (think of Haydn and Beethoven) but also a very Russian one in its semitonal sidestepping.
According to his pupil Shostakovich, Glazunov "insisted that composing ballets [and by extension dance music] was beneficial because it developed your technique... he was right". The Mazurka in G, Op. 18 (1888), was the first of several "concert" dances for orchestra independent of a balletic / cyclic context. Together with the earlier Wedding Procession (March), Op. 21 and Triumphal March, Op. 40, the March on a Russian Theme, Op. 76 (1901) shares the same militaristically heroic key of E flat perorated by Mussorgsky in the "Great Gate of Kiev" and Tchaikovsky in his 1812 Overture.
Seinem Schüler Schostakowitsch zufolge bestand Glazunow "darauf, dass das Komponieren von Balletten [und im weiteren Sinne von Tanzmusik] vorteilhaft war, weil es Ihre Technik entwickelte... er hatte Recht". Die Mazurka in G, Op. 18 (1888), war der erste von mehreren "Konzert"-Tänzen für Orchester, die unabhängig von einem ballettartigen / zyklischen Kontext sind. Zusammen mit dem früheren Hochzeitszug (März) op. 21 und dem Triumphmarsch op. 40, dem Marsch auf ein russisches Thema, op. 76 (1901), teilt sie dieselbe militaristisch heroische Tonart Es-Dur, die Mussorgskij in der "Großen Pforte von Kiew" und Tschaikowsky in seiner Ouvertüre von 1812 spielte.
Product Information
The rhythmically vibrant symphonic sketch Une fete slave (Slav Holiday), Op. 26a (1888), was an adaptation of the orchestrally suggestive Ukrainian dance-finale from the popular G major String Quartet, Op. 26. Written in the wake of Tchaikovsky's suicide the previous November, the (first) Cortege solennel in D major, Op. 50, and the Fantaisie, Op. 53, both date from 1894. Glazunov subtitled the latter From darkness to light, musically representing such transfiguration by beginning in pathetique B minor and closing in "white" C major - a familiar enough old Neapolitan relationship (think of Haydn and Beethoven) but also a very Russian one in its semitonal sidestepping.
According to his pupil Shostakovich, Glazunov "insisted that composing ballets [and by extension dance music] was beneficial because it developed your technique... he was right". The Mazurka in G, Op. 18 (1888), was the first of several "concert" dances for orchestra independent of a balletic / cyclic context. Together with the earlier Wedding Procession (March), Op. 21 and Triumphal March, Op. 40, the March on a Russian Theme, Op. 76 (1901) shares the same militaristically heroic key of E flat perorated by Mussorgsky in the "Great Gate of Kiev" and Tchaikovsky in his 1812 Overture.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Stenka Razin, Op. 13
- 2 Une fete slave, Op. 26a
- 3 Cortege solennel, Op. 50
- 4 Fantaisie, Op. 53, "From Darkness to Light": Fantasy, Op. 53, "Ot mraka ko svetu" (From Darkness to Light)
- 5 Mazurka in G major, Op. 18
- 6 March on a Russian Theme, Op. 76: Marche sur un theme russe, Op. 76