Richard Franck: Klaviertrios opp.20 & 32
Klaviertrios opp.20 & 32
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Künstler: Fograscher, Schickedanz, Blees
- Label: Audite, DDD, 2002
- Bestellnummer: 8327596
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Die Werke des Mendelssohn-Schülers und -Freundes Eduard Franck sind in letzter Zeit nicht zuletzt durch die bei audite erschienene Serie mit Neueinspielungen wieder einem breiteren Publikum bekannt geworden. Nicht weniger haben es die Kompositionen seines Sohns Richard verdient, wiederentdeckt zu werden. Richard Franck studierte am Leipziger Konservatorium beim Mendelssohn-Nachfolger bei Carl Reinecke und spielte im Musikleben verschiedener europäischer Städte eine zentrale Rolle - als Interpret, Dirigent und Komponist zahlreicher Orchester- und Kammermusikwerke. Sein erstes Klaviertrio op. 20 erschien 1893. Die Satzanlage mit Sonatenhauptsatz, Andante, Menuetto und Finale entspricht dem klassischen Muster dennoch entwickelt Richard Franck eine beeindruckende melodische Vielfalt und hoch romantischen Klangzauber. Einen reizvollen Kontrast bildet das nur sieben Jahre später entstandene Trio op. 32: es verbindet fast klassizistische Elemente mit kühnen harmonischen Rückungen. Doch auch hier zeigt Richard Franck mitreißenden melodischen Schwung. Entfaltet werden diese vielschichtigen musikalischen Welten von ausgewiesenen Experten für kammermusikalische Raritäten: Christoph Schickedanz, Bernhard Fograscher und Thomas Blees zeigen einmal mehr, wie spannend eine Entdeckungsreise abseits ausgetretener Pfade sein kann.
The works of Mendelssohn's friend and pupil Eduard Franck have recently become known to a broader public again, thanks in no small measure to the recent series of new recordings issued by audite. The compositions of his son, Richard, equally deserve to be rediscovered. Richard Franck studied with Mendelssohn's successor, Carl Reinecke, at the Leipzig Conservatory and played a central role in the musical life of various European cities as an interpreter, conductor and composer of numerous orchestral and chamber works. His first Piano Trio, Op. 20 appeared in 1893. The work's design, with the first movement in sonata form followed by movements marked Andante, Menuetto and Finale, corresponds to the classical pattern. However, Richard Franck develops impressive melodic variety and a very magical, romantic sound. The Trio, Op. 32, written just seven years later, presents a fascinating contrast, combining almost classical elements with bold harmonic progressions. But here, too, Richard Franck reveals thrilling melodic vitality. These intricate musical worlds are displayed by established experts in the field of chamber music rarities. Christoph Schickedanz, Bernhard Fograscher and Thomas Blees once again show us how exciting an expedition off the well-beaten path can be.
Both trios receive committed, handsomely played performances from violinist Christoph Schickendanz, cellist Thomas Blees, and pianist Bernhard Fograscher. Audite's recording is well balanced in a satisfyingly warm acoustic. (www. ClassicsToday. com)
The works of Mendelssohn's friend and pupil Eduard Franck have recently become known to a broader public again, thanks in no small measure to the recent series of new recordings issued by audite. The compositions of his son, Richard, equally deserve to be rediscovered. Richard Franck studied with Mendelssohn's successor, Carl Reinecke, at the Leipzig Conservatory and played a central role in the musical life of various European cities as an interpreter, conductor and composer of numerous orchestral and chamber works. His first Piano Trio, Op. 20 appeared in 1893. The work's design, with the first movement in sonata form followed by movements marked Andante, Menuetto and Finale, corresponds to the classical pattern. However, Richard Franck develops impressive melodic variety and a very magical, romantic sound. The Trio, Op. 32, written just seven years later, presents a fascinating contrast, combining almost classical elements with bold harmonic progressions. But here, too, Richard Franck reveals thrilling melodic vitality. These intricate musical worlds are displayed by established experts in the field of chamber music rarities. Christoph Schickedanz, Bernhard Fograscher and Thomas Blees once again show us how exciting an expedition off the well-beaten path can be.
Rezensionen
Both trios receive committed, handsomely played performances from violinist Christoph Schickendanz, cellist Thomas Blees, and pianist Bernhard Fograscher. Audite's recording is well balanced in a satisfyingly warm acoustic. (www. ClassicsToday. com)
Rezensionen
A. Beaujean in stereoplay 10/03: "Richard Franck (1858-1938) gehört zu jenen "Kleinmeistern" am Rande der reichen Musikproduktion des 19. Jahrhunderts, die oft in Vergessenheit gerieten. Zu Unrecht, wie diese beiden Trios zeigen, die zwar auf der Schiene Mendelssohn-Brahms fahren, aber dank ihrer blühenden Melodik und meister- licher Faktur der Kenntnisnahme wert sind. Zumal, wenn sie so zupackend-frisch und klangsensibel gespielt werden wie hier."- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Trio für Violine, Violoncello und Klavier h-moll op. 20
- 1 1. Allegro
- 2 2. Andante sostenuto
- 3 3. Allegretto grazioso
- 4 4. Finale: Prestissimo
Trio für Violine, Violoncello und Klavier Es-Dur op. 32
- 5 1. Allegro moderato
- 6 2. Adagio
- 7 3. Scherzo: Allegro non troppo
- 8 4. Finale: Allegro