Joseph Haydn: Symphonien Nr.70-72
Symphonien Nr.70-72
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
In der chronologischen Aufstellung, die Eusebius Mandyczewski 1907 für Breitkopf und Härtels Haydn-Gesamtausgabe erstellt hat, betraf eine der fehlerhaftesten Bezifferungen die Sinfonie Nr. 72. Inzwischen ist längst erwiesen, dass sie ganz zu Anfang von Haydns Aufenthalt in Eisenstadt geschrieben wurde, zu einer Zeit, dass eher eine Opuszahl zwischen 10 und 20 angebracht war als eine über 70, die mehr als 15 Jahre später erreicht worden wäre.
Haydn nutzte die ersten Jahre seiner Dien Sätzeit bei Fürst Nikolaus Esterházy dazu, ein Orchester um sich zu versammeln, dem einige der besten Musiker seiner Zeit angehörten. Seine ersten Eisenstädter Sinfonien, Nr. 6 bis 8 (1761), hatten dem Fürsten zur Genüge die Virtuosität der höfischen Solostreicher demonstriert, und wenige Jahre später ging Haydn daran, die Fähigkeiten seiner Hornisten herauszustellen. Im April 1763 trafen zwei neue Rekruten namens Franz Reiner und Karl Franz bei Hof ein, wodurch das Hörnerkontingent auf vier verdoppelt wurde—eine ziemliche Seltenheit in diesem Frühstadium der Herausbildung des modernen Orchesters. Noch im selben Jahr schrieb Haydn seine Sinfonie Nr. 72, die mehr oder weniger als Schaustück für sein neues Hornquartett gedacht war (kurz darauf folgte ein Pendant, die Sinfonie Nr. 31 „Mit dem Hornsignal“, ein noch bravouröseres Werk).
In the chronological list of Haydn’s symphonies prepared by Eusebius Mandyczewski for Breitkopf und Härtel’s complete Haydn edition in 1907, one of the worst calculations was No 72. This work is now long known to have been written during Haydn’s earliest years at Eisenstadt, a time which would yield a number closer to the ’teens than the early ’70s of more than fifteen years later.
Haydn spent his first few years in Prince Nikolaus Esterházy’s employ gathering around him an orchestra of some of the greatest musicians of the day. His first Eisenstadt symphonies, numbers 6 to 8 (1761), had amply demonstrated to the prince the virtuoso capabilities of the court’s string soloists, and a couple of years later we find Haydn extolling the virtues of his horn players. In April 1763 two new recruits, Franz Reiner and Karl Franz, arrived at the court, thus doubling the contingent of horns to four—quite a rarity in those early days in the development of the modern orchestra. Later the same year, Haydn wrote his Symphony No 72 more or less as a display piece for his new horn quartet (it was followed soon afterwards by a companion ‘mit dem Hornsignal’, No 31, a work of even greater bravura).
'These recordings are aglow with aural warmth and tonal beauty; they bubble with vitality. Glory follows upon glory with Haydn's memorable melodies and wonderful harmonies leaping from page to the ear. These recordings sparkle with enthusiasm as well as a love of the repertoire' (Fanfare, USA)
Haydn nutzte die ersten Jahre seiner Dien Sätzeit bei Fürst Nikolaus Esterházy dazu, ein Orchester um sich zu versammeln, dem einige der besten Musiker seiner Zeit angehörten. Seine ersten Eisenstädter Sinfonien, Nr. 6 bis 8 (1761), hatten dem Fürsten zur Genüge die Virtuosität der höfischen Solostreicher demonstriert, und wenige Jahre später ging Haydn daran, die Fähigkeiten seiner Hornisten herauszustellen. Im April 1763 trafen zwei neue Rekruten namens Franz Reiner und Karl Franz bei Hof ein, wodurch das Hörnerkontingent auf vier verdoppelt wurde—eine ziemliche Seltenheit in diesem Frühstadium der Herausbildung des modernen Orchesters. Noch im selben Jahr schrieb Haydn seine Sinfonie Nr. 72, die mehr oder weniger als Schaustück für sein neues Hornquartett gedacht war (kurz darauf folgte ein Pendant, die Sinfonie Nr. 31 „Mit dem Hornsignal“, ein noch bravouröseres Werk).
Product-Information:
In the chronological list of Haydn’s symphonies prepared by Eusebius Mandyczewski for Breitkopf und Härtel’s complete Haydn edition in 1907, one of the worst calculations was No 72. This work is now long known to have been written during Haydn’s earliest years at Eisenstadt, a time which would yield a number closer to the ’teens than the early ’70s of more than fifteen years later.
Haydn spent his first few years in Prince Nikolaus Esterházy’s employ gathering around him an orchestra of some of the greatest musicians of the day. His first Eisenstadt symphonies, numbers 6 to 8 (1761), had amply demonstrated to the prince the virtuoso capabilities of the court’s string soloists, and a couple of years later we find Haydn extolling the virtues of his horn players. In April 1763 two new recruits, Franz Reiner and Karl Franz, arrived at the court, thus doubling the contingent of horns to four—quite a rarity in those early days in the development of the modern orchestra. Later the same year, Haydn wrote his Symphony No 72 more or less as a display piece for his new horn quartet (it was followed soon afterwards by a companion ‘mit dem Hornsignal’, No 31, a work of even greater bravura).
Rezensionen
'These recordings are aglow with aural warmth and tonal beauty; they bubble with vitality. Glory follows upon glory with Haydn's memorable melodies and wonderful harmonies leaping from page to the ear. These recordings sparkle with enthusiasm as well as a love of the repertoire' (Fanfare, USA)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Sinfonie Nr. 70 D-Dur
- 1 1. Vivace con brio
- 2 2. Andante
- 3 3. Menuet: Allegretto
- 4 4. Finale: Allegro con brio
Sinfonie Nr. 71 B-Dur
- 5 1. Adagio - Allegro con brio
- 6 2. Adagio
- 7 3. Menuetto
- 8 4. Finale: Vivace
Sinfonie Nr. 72 D-Dur
- 9 1. Allegro
- 10 2. Andante
- 11 3. Menuet
- 12 4. Finale: Andante - Presto
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