Johannes Brahms: Symphonie Nr.2
Symphonie Nr.2
CD
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- +Violinkonzert D-Dur
- Künstler: Gioconda de Vito, RIAS Symphonie-Orchester Berlin, Ferenc Fricsay
- Label: Audite, ADD/m, 1951/53
- Bestellnummer: 7946106
- Erscheinungstermin: 30.1.2009
Aufnahmen von 1951 / 1953 "Ihre Aufführung des Violinkonzertes von Brahms zu Beginn der fünfziger Jahre in Berlin unter Ferenc Fricsay war voll zarter Lyrik und von einem romantischen Zauber, wie man ihn selten erlebt." Joachim Hartnack über Gioconda De Vito Gioconda De Vito, eine der großen Geigerinnen ihrer Zeit, galt als Brahms-Spezialistin. Von ihrer Zusammenarbeit mit Ferenc Fricsay und dem RIAS-Orchester zeugte bislang nur das oben erwähnte Zitat. Dass der RIAS Berlin genau diese Zusammenarbeit in einer ausgezeichneten Mono-Aufnahme dokumentiert hat, ist ein Glücksfall - war Gioconda De Vito doch keine Freundin von Studioaufnahmen. Beispielhaft verwirklichen Gioconda De Vito, Ferenc Fricsay und das RIAS-Symphonie-Orchester hier das Konzept des sinfonischen Solokonzerts. Großen Anteil an der stimmigen Umsetzung hat das präzise Zusammengehen von Solistin und Orchester selbst an solchen Stellen, an denen Gioconda De Vito sich agogische Freiheiten herausnimmt. Mit selbstverständlicher Klarheit ließ Ferenc Fricsay die Solisten seines Orchesters mit der Solistin konzertieren. Die Aufnahme offenbart alle Stärken Gioconda De Vitos: Die Geigerin entfaltet einen großen, singenden Ton von brillanter Helligkeit und Wärme. In der präzisen und überaus klar aufgenommenen Einspielung wird zudem die sehr bewusste rhythmische Organisation deutlich, mit der die Geigerin ihre Kantilenen gestaltete. Dem RIAS-Symphonieorchester unter Fricsay gelingt auch in der Einspielung der Zweiten Sinfonie eine beispielhafte Umsetzung der Brahms'schen "Orchester-Kammermusik". Zu dieser Produktionen gibt es auf unserer Homepage wieder einen "Producer's Comment" vom Produzenten Ludger Böckenhoff. Die Produktion ist Teil unserer Reihe "Legendary Recordings" und tragt das Qualitämerkmal "1st Master Release". Dieser Begriff steht für die außerordentliche Qualität der Archivproduktionen bei audite. Denn allen historischen audite-Veröffentlichungen liegen ausnahmslos die Originalbänder aus den Rundfunkarchiven zugrunde. In der Regel sind dies die ursprünglichen Analogbänder, die mit ihrer Bandgeschwindigkeit von bis zu 76 cm / Sek. auch nach heutigen Maßstäben erstaunlich hohe Qualität erreichen. Das Remastering - fachlich kompetent und sensibel angewandt - legt zudem bislang verborgene Details der Interpretationen frei. So ergibt sich ein Klangbild von überlegener Qualität. CD-Veröffentlichungen, denen private Mitschnitte von Rundfunksendungen zugrunde liegen, sind damit nicht zu vergleichen.
recording date: 1951 / 1953 "Her performance of the Brahms Violin Concerto in the early 1950s, under Ferenc Fricsay, was pervaded by a delicate lyricism and a romantic sorcery rarely encountered elsewhere." Joachim Hartnack about Gioconda De Vito Gioconda De Vito, one of the great violinists of her time, was considered a Brahms specialist. The only evidence to date of her work with Ferenc Fricsay and the RIAS Orchestra is the above mentioned quote. Precisely this collaboration was captured in a superb monaural recording by the RIAS broadcasting company in Berlin - a stroke of luck, for De Vito had an aversion to the recording studio. Gioconda De Vito, Ferenc Fricsay and the RIAS-Symphonie-Orchester produce an exemplary realization of the concept of the "symphonic concerto". A great deal of the cogency of this realization is owed to the precise dovetailing of soloist and orchestra, even in those passages in which De Vito grants herself a liberal use of rubato. With wonted translucence, Fricsay allows the solo instrumentalists in his orchestra to share the limelight with the violinist. The recording reveals all of Gioconda De Vito's strengths. She unfolds a large, singing tone, at once brilliantly radiant and warm. This accurate, crisply recorded performance by the RIAS-Symphonie-Orchester under Fricsay also brings out the very deliberate rhythmic organization with which she shaped her cantilenas. Under Fricsay, the RIAS-Symphonie-Orchester also succeeds in turning their recording of Brahms's Second Symphony into a touchstone of Brahmsian "orchestral chamber music." There is a "Producer's Comment" from producer Ludger Böckenhoff about this production available. The production is part of our series "Legendary Recordings" and bears the quality feature "1st Master Release". This term stands for the excellent quality of archival productions at audite. For all historical publications at audite are based, without exception, on the original tapes from broadcasting archives. In general these are the original analogue tapes, which attain an astonishingly high quality, even measured by today's standards, with their tape speed of up to 76 cm / sec. The remastering - professionally competent and sensitively applied - also uncovers previously hidden details of the interpretations. Thus, a sound of superior quality results. CD publications based on private recordings from broadcasts cannot be compared with these.
From the RIAS archives come two distinctly rare and exquisitely musical Brahms performances. (audaud. com)
Product Information
recording date: 1951 / 1953 "Her performance of the Brahms Violin Concerto in the early 1950s, under Ferenc Fricsay, was pervaded by a delicate lyricism and a romantic sorcery rarely encountered elsewhere." Joachim Hartnack about Gioconda De Vito Gioconda De Vito, one of the great violinists of her time, was considered a Brahms specialist. The only evidence to date of her work with Ferenc Fricsay and the RIAS Orchestra is the above mentioned quote. Precisely this collaboration was captured in a superb monaural recording by the RIAS broadcasting company in Berlin - a stroke of luck, for De Vito had an aversion to the recording studio. Gioconda De Vito, Ferenc Fricsay and the RIAS-Symphonie-Orchester produce an exemplary realization of the concept of the "symphonic concerto". A great deal of the cogency of this realization is owed to the precise dovetailing of soloist and orchestra, even in those passages in which De Vito grants herself a liberal use of rubato. With wonted translucence, Fricsay allows the solo instrumentalists in his orchestra to share the limelight with the violinist. The recording reveals all of Gioconda De Vito's strengths. She unfolds a large, singing tone, at once brilliantly radiant and warm. This accurate, crisply recorded performance by the RIAS-Symphonie-Orchester under Fricsay also brings out the very deliberate rhythmic organization with which she shaped her cantilenas. Under Fricsay, the RIAS-Symphonie-Orchester also succeeds in turning their recording of Brahms's Second Symphony into a touchstone of Brahmsian "orchestral chamber music." There is a "Producer's Comment" from producer Ludger Böckenhoff about this production available. The production is part of our series "Legendary Recordings" and bears the quality feature "1st Master Release". This term stands for the excellent quality of archival productions at audite. For all historical publications at audite are based, without exception, on the original tapes from broadcasting archives. In general these are the original analogue tapes, which attain an astonishingly high quality, even measured by today's standards, with their tape speed of up to 76 cm / sec. The remastering - professionally competent and sensitively applied - also uncovers previously hidden details of the interpretations. Thus, a sound of superior quality results. CD publications based on private recordings from broadcasts cannot be compared with these.
Rezensionen
From the RIAS archives come two distinctly rare and exquisitely musical Brahms performances. (audaud. com)
Rezensionen
"Ihre Aufführung des Violinkonzertes von Brahms zu Beginn der fünfziger Jahre in Berlin unter Ferenc Fricsay war voll zarter Lyrik und von einem romantischen Zauber, wie man ihn selten erlebt."Joachim Hartnack über Gioconda De Vito- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Konzert für Violine und Orchester D-Dur op. 77
- 1 1. Allegro non troppo
- 2 2. Adagio
- 3 3. Allegro giocoso, ma non troppo vivace
Sinfonie Nr. 2 D-Dur op. 73
- 4 1. Allegro non troppo
- 5 2. Adagio non troppo
- 6 3. Allegretto grazioso (quasi Andantino) - Presto ma non assai
- 7 4. Allegro con spirito
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