Georges Bizet: Carmen (Ausz.in dt.Spr.)
Carmen (Ausz.in dt.Spr.)
Margarete Klose, Rudolf Schock, Elfride Trötschel, Maria Reith, RIAS Symphonie-Orchester Berlin, Ferenc Fricsay
CD
CD (Compact Disc)
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- Künstler: Margarete Klose, Rudolf Schock, Elfride Trötschel, Maria Reith, RIAS Symphonie-Orchester Berlin, Ferenc Fricsay
- Label: Audite, ADD/m, 1951
- Bestellnummer: 3412598
- Erscheinungstermin: 24.10.2007
Ferenc Fricsay hat Georges Bizets "Carmen" relativ selten in der Oper, häufiger im Studio dirigiert. audite legt hier die erste Produktion vor, die Fricsay 1951 für den RIAS Berlin aufzeichnete. Sie enthält eine Zusammenstellung der Schlüsselszenen dieser Oper. Fricsays Interpretation überrascht durch ihre Modernität: Er hält den Klang des Orchesters schlank und durchsichtig, wählt frische, aber keine überzogenen Tempi. Bei der Sängerbesetzung achtet er auf klare Charakterkontraste. Aufnahmen betrachtete Fricsay als Gesamtkunstwerk, an dem die Tontechnik wesentlichen Anteil hat. Die vorliegende Aufzeichnung ist auch Dokument dafür, was sich mit monauralen Mitteln an suggestiver Raumwirkungen erreichen ließ. Zu dieser Produktionen gibt es auf unserer Homepage wieder einen "Producer's Comment" vom Produzenten Ludger Böckenhoff: Unmittelbare Eindrücke - direkt aus dem Werden der Produktion - vermitteln allen Interessierten einen Einblick in die Auseinandersetzung des Produzenten mit der Materie. Der "Producer's Comment" offenbart Ihnen auszugsweise, wie der Produzent die Musik hört und erlebt. Ein subjektiver Eindruck in seiner Unmittelbarkeit aus dem Produktionsgeschehen heraus spannend und klar! Um den Stil zu erhalten, verzichten wir darauf, die Auszüge aus dem Produktions-Tagebuch in eine pressetexttaugliche Sprachform zu bringen. Den "Producer's Comment" zur vorliegenden CD finden Sie hier.
Ferenc Fricsay conducted Georges Bizet's "Carmen" relatively seldom in the opera house but more frequently in the recording studio. audite presents the first production that Fricsay recorded for the RIAS Berlin in 1951. It contains a compilation of key scenes from the opera. Fricsay's interpretation possesses a surprising modernity. The orchestra sound is slender and transparent and he picks fresh but not exaggerated tempi. His choice of soloists reveals marked contrasts in character. Fricsay considered recordings to be a synthesis of the arts in which audio engineering played a major role. This recording also demonstrates the extent of evocative effects that could be achieved by monaural means. You can find a "Producer's Comment" from producer Ludger Böckenhoff about this CD on our home page. His immediate impressions, jotted down live during the production process, reveal the thoughts going through his mind as he works on the musical material, revealing how he hears and experiences the music. It's a subjective impression, giving a close and excitingly vivid insight into the production process. In order to preserve the authentic fl avour, we have resisted the temptation to reword this production diary in the style of language more usually employed for press releases. The "Producer's Comment" for this CD can be found here.
Wo erlebt man heute noch so viel deklamatorische Deutlichkeit, wo solche Intimität. (FonoForum)
Ferenc Fricsay conducted Georges Bizet's "Carmen" relatively seldom in the opera house but more frequently in the recording studio. audite presents the first production that Fricsay recorded for the RIAS Berlin in 1951. It contains a compilation of key scenes from the opera. Fricsay's interpretation possesses a surprising modernity. The orchestra sound is slender and transparent and he picks fresh but not exaggerated tempi. His choice of soloists reveals marked contrasts in character. Fricsay considered recordings to be a synthesis of the arts in which audio engineering played a major role. This recording also demonstrates the extent of evocative effects that could be achieved by monaural means. You can find a "Producer's Comment" from producer Ludger Böckenhoff about this CD on our home page. His immediate impressions, jotted down live during the production process, reveal the thoughts going through his mind as he works on the musical material, revealing how he hears and experiences the music. It's a subjective impression, giving a close and excitingly vivid insight into the production process. In order to preserve the authentic fl avour, we have resisted the temptation to reword this production diary in the style of language more usually employed for press releases. The "Producer's Comment" for this CD can be found here.
Rezensionen
Wo erlebt man heute noch so viel deklamatorische Deutlichkeit, wo solche Intimität. (FonoForum)
Rezensionen
FonoForum 4/2008: "Wo erlebt man heute noch so viel deklamatorische Deutlichkeit, wo solche Intimität in den Zwiegesängen wie hier bei Rudolf Schock, mal mit Margarete Klose und Rita Streich?"- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Carmen (Oper in 4 Akten) (Auszug)
- 1 Prélude: Allegro giocoso
- 2 Ja, die Liebe hat bunte Flügel
- 3 José! - Micaëla! - Wie? Du kommst von der Mutter?
- 4 Wo führst du mich hin? - Draußen am Wall von Sevilla
- 5 Entr'acte (Akt 2): Allegro moderato
- 6 Was ist Zigeuners höchste Lust?
- 7 Bist du endlich da? - Tanzen will ich zu Eurer Ehr - Hier an dem Herzen treu gebogren
- 8 Entr'acte (Akt 3): Andantino quasi allegretto
- 9 Mische! - Hebe!
- 10 Hier in der Felsenschlucht - Ich sprach, dass ich furchtlos mich fühle
- 11 Entr'acte (Akt 4): Allegro vivo
- 12 Farandole: Allegro vivo e deciso
- 13 Pastorale: Andantino
- 14 Danse bohémienne: Andantino - Allegretto
- 15 Duett und Schlusschor: Du bist's? - Ich bin's!