Friedrich Gernsheim: Streichquartett Nr.2 a-moll op.31
Streichquartett Nr.2 a-moll op.31
Mit weiteren Werken von:
Johannes Brahms (1833-1897)
Mitwirkende:
Mandelring Quartett
CD
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- +Brahms: Streichquartett Nr. 1 c-moll op. 51, 1
- Künstler: Mandelring Quartett
- Label: Audite, DDD, 2003
- Bestellnummer: 6239251
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Es ist ist nicht schwer zu komponieren. Aber es ist fabelhaft schwer, die überflüssigen Noten unter den Tisch fallen zu lassen. (Johannes Brahms) Dieses Zitat von Brahms zeigt seine selbstkritische Haltung seinen eigenen Kompositionen gegenüber. Brahms hat sich zeitlebens vor allem um die zentralen Gattungen der Instrumentalmusik, die Symphonie und das Streichquartett, bemüht. Ähnlich wie bei seiner ersten Symphonie veröffentlichte Brahms erst spät seine beiden ersten Streichquartette: 1873 erschienen, wurden sie schon bald von Kritikern gelobt. Das erste Streichquartett in c-moll ist von tiefem Ernst und rastloser Erregung, Anspannung und Energie geprägt die kompositionstechnischen Anforderungen der anspruchsvollen Gattung tragen zur emotionalen Verdichtung bei. Das Quartett kommt dem Hörer nicht bequem entgegen, sondern verlangt ihm eigenes Bemühen ab, den Reiz des Ganzen, Eigenen zu entdecken: "Das Schöne kann nicht immer leicht sein." (Hermann Deiters) Der Brahms-Zeitgenosse Friedrich Gernsheim stand in brieflichem Kontakt mit Brahms: die nicht sehr umfangreiche Korrespondenz zeugt von der gegenseitigen Wertschätzung der beiden Musiker. Der Absolvent des Leipziger Konservatoriums, Komponist, Dirigent und Lehrer hinterließ ein umfangreiches Werk, in dem - wie bei Brahms - nur die Gattung Oper fehlt. Sein zweites Streichquartett a-moll erschien nur zwei Jahre nach Brahms Streichquartetten und ein Vergleich der Werke fällt keineswegs zu Ungunsten des jüngeren Komponisten aus: der gleiche Ernst, dieselbe sichere Beherrschung der Form, dasselbe Anknüpfen an die große Tradition der Gattung in der kunstvollen Verarbeitung seiner Einfälle und der souveränen Verwendung der Klangmittel des Streichquartetts steht Gernsheim Brahms nicht nach. Die Kombination der beiden Werke in einer Einspielung macht einen reizvollen Vergleich für jedermann möglich. Das Mandelring Quartett (Sebastian und Nanette Schmidt, Violine, Michael Scheitzbach, Viola, und Bernhard Schmidt, Violoncello) ARD-Wettbewerbsgewinner und Gründer und Leiter des HambacherMusikfestes, widmet sich regelmäßig neben der bekannten Quartettliteratur auch den Werken unbekannter Komponisten und ungewöhnlichen Formationen.
It is not difficult to compose. But it is incredibly difficult to cast aside the superfluous notes. (Johannes Brahms) This quotation of Brahms shows his self-critical attitude towards his own compositions. During his whole life Brahms dedicated himself to the central genres of instrumental music - the symphony and the string quartet. As in the case of his First Symphony, he only published his first two string quartets relatively late. When they appeared in 1873 they were soon praised by the critics. The First String Quartet in C minor is deeply serious and marked by restless agitation, tension and energy. The compositional-technical standards of this demanding genre contribute to the work's emotional concentration. The Quartet is not comfortable for the listener, but requires a certain effort on his part to discover the particular fascination of the work as a whole. "Beauty cannot always be easy" (Hermann Deiters). The Brahms contemporary Friedrich Gernsheim corresponded with Brahms their not very extensive exchange of letters bears witness to the mutual appreciation for each other shared by the two musicians. The composer, conductor and teacher Gernsheim, a graduate of the Leipzig Conservatory, left behind an extensive oeuvre in which - as with Brahms - only the genre of opera is missing. His Second String Quartet in A minor appeared just two years after Brahms's string quartets and a comparison between the works in no way shows the younger composer at a disadvantage. One finds the same seriousness, the same sure mastery of form and the same relationship to the great tradition of the genre. In the artistic development of his ideas and the sovereign use of the string quartet's sound possibilities, Gernsheim is in no way inferior to Brahms. The combination of the two works on one recording allows anyone to make a stimulating comparison. The Mandelring Quartet (Sebastian and Nanette Schmidt, violins, Michael Scheitzbach, viola, and Bernhard Schmidt, violoncello), ARD Competition winners, founders and directors of the Hambach Music Festival, dedicate themselves regularly to the works of unknown composers and unusual instrumental combinations alongside the familiar quartet literature.
Was diese CD aber über den rein interessanten Aspekt weit heraushebt, das ist die Interpretation des Mandelring Quartetts. Selbst wer die großen Aufnahmen der Brahms-Quartette kennt - und davon gibt es ja viele! -, der wird in dem Spiel des Mandelring Quartetts so manch Neues entdecken. (Pizzicato)
It is not difficult to compose. But it is incredibly difficult to cast aside the superfluous notes. (Johannes Brahms) This quotation of Brahms shows his self-critical attitude towards his own compositions. During his whole life Brahms dedicated himself to the central genres of instrumental music - the symphony and the string quartet. As in the case of his First Symphony, he only published his first two string quartets relatively late. When they appeared in 1873 they were soon praised by the critics. The First String Quartet in C minor is deeply serious and marked by restless agitation, tension and energy. The compositional-technical standards of this demanding genre contribute to the work's emotional concentration. The Quartet is not comfortable for the listener, but requires a certain effort on his part to discover the particular fascination of the work as a whole. "Beauty cannot always be easy" (Hermann Deiters). The Brahms contemporary Friedrich Gernsheim corresponded with Brahms their not very extensive exchange of letters bears witness to the mutual appreciation for each other shared by the two musicians. The composer, conductor and teacher Gernsheim, a graduate of the Leipzig Conservatory, left behind an extensive oeuvre in which - as with Brahms - only the genre of opera is missing. His Second String Quartet in A minor appeared just two years after Brahms's string quartets and a comparison between the works in no way shows the younger composer at a disadvantage. One finds the same seriousness, the same sure mastery of form and the same relationship to the great tradition of the genre. In the artistic development of his ideas and the sovereign use of the string quartet's sound possibilities, Gernsheim is in no way inferior to Brahms. The combination of the two works on one recording allows anyone to make a stimulating comparison. The Mandelring Quartet (Sebastian and Nanette Schmidt, violins, Michael Scheitzbach, viola, and Bernhard Schmidt, violoncello), ARD Competition winners, founders and directors of the Hambach Music Festival, dedicate themselves regularly to the works of unknown composers and unusual instrumental combinations alongside the familiar quartet literature.
Rezensionen
Was diese CD aber über den rein interessanten Aspekt weit heraushebt, das ist die Interpretation des Mandelring Quartetts. Selbst wer die großen Aufnahmen der Brahms-Quartette kennt - und davon gibt es ja viele! -, der wird in dem Spiel des Mandelring Quartetts so manch Neues entdecken. (Pizzicato)
Rezensionen
Stereoplay 01/05: "Nicht der große Kühle aus dem Norden wird hier auf klassizistischen Marmorglanz poliert, vielmehr nehmen die Interpreten alle Leidenschaft, alle Intensität, alles glutvolle Melos dieser Musik auf die Saiten, deren Klang wie gleißende Energieströme in die Gehörgänge dringt."- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Streichquartett Nr. 1 c-moll op. 51 Nr. 1
- 1 1. Allegro
- 2 2. Romanze: Poco adagio
- 3 3. Allegretto molto moderato e comodo - Un poco più animato - Allegretto
- 4 4. Allegro
Streichquartett a-moll op. 31
- 5 1. Allegro
- 6 2. Adagio
- 7 3. Molto vivace ed energico - Meno mosso
- 8 4. Allegro moderato e molto energico
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