Antonio Vivaldi: 6 Flötensonaten op.13 "Pastor Fido" (RV 54-59)
6 Flötensonaten op.13 "Pastor Fido" (RV 54-59)
CD
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- Künstler: Bela Drahos, Pal Kelemen, Zsuzsa Pertis
- Label: Naxos, DDD, 1991
- Bestellnummer: 6787527
- Erscheinungstermin: 17.5.1993
Il Pastor Fido, eines der beliebtesten Vivaldi zugeschriebenen Werke, ist von zweifelhafter Autorenschaft, obwohl es identifizierbare Anleihen bei Vivaldi und zeitgenössischen italienischen Komponisten enthält. Es ist nicht verwunderlich, dass von den sechs Sonaten kein Manuskript überliefert ist, und moderne Ausgaben stammen von zwei überlieferten Exemplaren, die 1737 in Paris unter dem Titel "Il Pastor Fido", Sonates pour la Musette, Viele, FIûte, gedruckt wurden. Hautbois, Violon Avec la Basse Continue dei Sig' Antonio Vivaldi Oper XIII. Die Ausgabe ist auf den 17. April 1737 datiert. Die erhaltenen Exemplare befinden sich in der Bayerischen Staatsbibliothek und in der Bibliothek in Arles. Die Authentizität der sechs Sonaten wird, unabhängig von ihren Vorzügen, durch die vorgeschlagene Instrumentierung angezweifelt, zu der die modische französische Musette (Schäferdudelsack) und die vielle (Drehleier) gehören, Instrumente, die zumindest in der Musik dieser Art heute veraltet sind. Die Veröffentlichung von Jean-Noel Marchand, einem französischen Musiker, war Teil des Versuchs, von der Popularität der italienischen Musik zu profitieren, ohne das königliche Veröffentlichungsmonopol zu verletzen, das anderen, in diesem Fall insbesondere den Brüdern Le Clerc, gewährt wurde. Ein plausibler Fall wurde für Nicolas Chédeville als Komponist von Il Pastor Fido vorgebracht, einem Musiker, dem das Werk in einem Dokument von 1749 zugeschrieben wurde. Der Fall Chédeville muss vor allem auf seiner Vorrangstellung als Komponist der Musette und der Drehleier (vielle a roue) beruhen. In zeitgenössischen Quellen wurde er als der Meister der Musette für die Damen Frankreichs beschrieben.
Unabhängig von ihrer Urheberschaft enthalten die Sonaten von Il Pastor Fido attraktive Musik mit abwechslungsreichen Tanzsätzen. Insbesondere die vierte Sonate enthält eine typische Pastorale, eine Version der Siciliana, die allgemein mit Hirten in Verbindung gebracht wird, sei es in Bethlehem oder anderswo, hier mit einem hinzugefügten Solocello. Die letzte Sonate, die einzige des Satzes in Moll, enthält eine zweistimmige Fuge, wobei die Bassfigur die Hinzufügung von Akkordharmonien des Tasteninstruments erlaubt.
Il Pastor Fido, one of the most popular works attributed to Vivaldi, is of doubtful authorship, although it contains identifiable borrowings from Vivaldi and contemporary Italian composers. Not unnaturally, no manuscript of the six sonatas survives, and modern editions are derived from two surviving copies printed in Paris in 1737, with the title "Il Pastor Fido", Sonates pour la Musette, Viele, FIûte. Hautbois, Violon Avec la Basse Continue dei Sig' Antonio Vivaldi opera XIII. The edition is dated 17th April 1737 and the surviving copies are in the Bavarian State Library and in the library at Arles. Doubt is cast on the authenticity of the six sonatas, whatever their merits, by the suggested instrumentation, which includes the fashionable French musette (shepherd bagpipe) and vielle (hurdy-gurdy), instruments now obsolete, at least in music of this kind. The publication, by Jean-Noel Marchand, a French musician, was part of the attempt to profit from the popularity of Italian music, without infringing the royal monopoly of publication granted to others, notably, in this case, to the Le Clerc brothers. A plausible case has been made for Nicolas Chédeville as the composer of Il Pastor Fido, a musician to whom the work was attributed in a document of 1749. The case for Chédeville must rest chiefly on his pre-eminence as a composer for the musette and the hurdy-gurdy (vielle a roue). He was described in contemporary sources as the master of the musette for the ladies of France.
Whatever their authorship, the sonatas of Il Pastor Fido contain attractive music, with varied dance movements. In particular the fourth sonata contains a typical Pastorale, a version of the Siciliana generally associated with shepherds, whether at Bethlehem or elsewhere, here with an added solo cello. The final sonata, the only one of the set in a minor key, contains a fugue with two voices, the bass figuring allowing the addition of chordal harmony from the keyboard instrument.
Unabhängig von ihrer Urheberschaft enthalten die Sonaten von Il Pastor Fido attraktive Musik mit abwechslungsreichen Tanzsätzen. Insbesondere die vierte Sonate enthält eine typische Pastorale, eine Version der Siciliana, die allgemein mit Hirten in Verbindung gebracht wird, sei es in Bethlehem oder anderswo, hier mit einem hinzugefügten Solocello. Die letzte Sonate, die einzige des Satzes in Moll, enthält eine zweistimmige Fuge, wobei die Bassfigur die Hinzufügung von Akkordharmonien des Tasteninstruments erlaubt.
Product Information
Il Pastor Fido, one of the most popular works attributed to Vivaldi, is of doubtful authorship, although it contains identifiable borrowings from Vivaldi and contemporary Italian composers. Not unnaturally, no manuscript of the six sonatas survives, and modern editions are derived from two surviving copies printed in Paris in 1737, with the title "Il Pastor Fido", Sonates pour la Musette, Viele, FIûte. Hautbois, Violon Avec la Basse Continue dei Sig' Antonio Vivaldi opera XIII. The edition is dated 17th April 1737 and the surviving copies are in the Bavarian State Library and in the library at Arles. Doubt is cast on the authenticity of the six sonatas, whatever their merits, by the suggested instrumentation, which includes the fashionable French musette (shepherd bagpipe) and vielle (hurdy-gurdy), instruments now obsolete, at least in music of this kind. The publication, by Jean-Noel Marchand, a French musician, was part of the attempt to profit from the popularity of Italian music, without infringing the royal monopoly of publication granted to others, notably, in this case, to the Le Clerc brothers. A plausible case has been made for Nicolas Chédeville as the composer of Il Pastor Fido, a musician to whom the work was attributed in a document of 1749. The case for Chédeville must rest chiefly on his pre-eminence as a composer for the musette and the hurdy-gurdy (vielle a roue). He was described in contemporary sources as the master of the musette for the ladies of France.
Whatever their authorship, the sonatas of Il Pastor Fido contain attractive music, with varied dance movements. In particular the fourth sonata contains a typical Pastorale, a version of the Siciliana generally associated with shepherds, whether at Bethlehem or elsewhere, here with an added solo cello. The final sonata, the only one of the set in a minor key, contains a fugue with two voices, the bass figuring allowing the addition of chordal harmony from the keyboard instrument.
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Sonate für Flöte und Basso continuo C-Dur op. 13 Nr. 1 RV 54 "Il pastor fido"
- 1 1. Moderato
- 2 2. Tempo di Gavotta: Allegro
- 3 3. Aria: Affetuoso
- 4 4. Allegro
- 5 5. Giga: Allegro
Sonate für Flöte und Basso continuo C-Dur op. 13 Nr. 2 RV 56 "Il pastor fido"
- 6 1. Preludio: Adagio
- 7 2. Allegro assai
- 8 3. Sarabanda: Adagio
- 9 4. Allegro
Sonate für Flöte und Basso continuo G-Dur op. 13 Nr. 3 RV 57 "Il pastor fido"
- 10 1. Preludio: Andante
- 11 2. Allegro ma non presto
- 12 3. Sarabanda
- 13 4. Corrente
- 14 5. Giga: Allegro
Sonate für Flöte und Basso continuo A-Dur op. 13 Nr. 4 RV 59 "Il pastor fido"
- 15 1. Preludio: Largo
- 16 2. Allegro ma non presto
- 17 3. Pastorale
- 18 4. Allegro
Sonate für Flöte und Basso continuo C-Dur op. 13 Nr. 5 RV 55 "Il pastor fido"
- 19 1. Un poco vivace
- 20 2. Allegro ma non presto
- 21 3. Un poco vivace
- 22 4. Giga: Allegro
- 23 5. Adagio
- 24 6. Minuetto 1 - Minuetto 2
Sonate für Flöte und Basso continuo g-moll op. 13 Nr. 6 RV 58 "Il pastor fido"
- 25 1. Vivace
- 26 2. Fuga da capella
- 27 3. Largo
- 28 4. Allegro ma non presto
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