The Murray Perahia Awards Collection auf CD
The Murray Perahia Awards Collection
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
Lassen Sie sich über unseren eCourier benachrichtigen, falls das Produkt bestellt werden kann.
- 1. CD Mozart: Klavierkonzerte Nr. 15 & 16 (English Chamber Orchestra / Gramophone Award for Best Concerto Recording 1984)
- 2. CD Mozart: Sonate für 2 Klaviere KV 448; Fantasie D. 940 (mit Radu Lupu / Gramophone Award for Best Instrumental Recording 1986)
- 3. CD Beethoven: Klavierkonzerte Nr. 3 & 4 (Concertgebouw Orchestra, Bernard Haitink / Gramophone Award for Best Concerto Recording 1986)
- 4. CD Bartok: Sonate für 2 Klaviere & Schlagzeug; Brahms: Haydn-Variationen für 2 Klaviere op. 56b (Georg Solti, David Corkhill, Evelyn Glennie / Grammy for Best Chamber Music Performance 1989)
- 5. CD Chopin: Balladen Nr. 1-4; Walzer Nr. 1 & 5; Nocturne Nr. 4; Etüden Nr. 3 & 4; Mazurken Nr. 7, 13, 23 (Gramophone Award for Best Instrumental Recording 1995)
- 6. CD Händel: Cembalosuiten Nr. 2, 3, 5 (HWV 427, 427, 430); Chaconne HWV 435; Scarlatti: Klaviersonaten K. 27, 29, 206, 212, 247, 491, 537 (Midem Cannes Classical Awards and the Best Instrumental Solo or Chamber Performance, 17th / 18th Centuries 1997)
- 7. CD Bach: Englische Suiten BWV 806, 808, 811 (Gramophone Award for Best Instrumental Recording 1997 / Echo Klassik 1999 für die Solistische Einspielung des Jahres)
- 8. CD Bach: Goldberg-Variationen BWV 988 (Grammy Award for Best Instrumental Recording 2001/ Echo Klassik 2001 für die Solistische Einspielung des Jahres)
- 9. CD Bach: Klavierkonzerte BWV 1052, 1053, 1055 (Academy of St. Martin in the Fields / Echo Klassik 2002 für die Konzerteinspielung des Jahres)
- 10. CD Bach: Klavierkonzerte BWV 1054, 1056-1058 (Academy of St. Martin in the Fields / Echo Klassik 2003 für die Konzerteinspielung des Jahres)
- 11.CD Chopin: Etüden Nr. 1-24 (Grammy 2003 for Best Instrumental Soloist Performance)
- 12. CD Bach: Brandenburgisches Konzert Nr. 5; Tripelkonzert BWV 1044 für Klavier, Flöte, Violine & Orchester; Italienisches Konzert BWV 971 für Klavier (Kenneth Sillito, Jaime Martin, Academy of St. Martin in the Fields / Echo Klassik 2004 für die Konzerteinspielung des Jahres - 18. Jahrhundert)
- 13. CD Bach: Partiten BWV 826-828 (Echo Klassik 2008 für die Solistische Einspielung des Jahres - Musik des 17./18. Jahrhunderts / Diapason d'or 2009)
- 14. CD Bach: Partiten BWV 825, 829, 830 (Diapason d'or 2008)
- 15. CD Brahms: Händel-Variationen op. 24; Rhapsodien op. 79; Klavierstücke op. 118 & 119 (Gramophone Award 2011 / Echo Klassik 2011)
- Künstler:
- Murray Perahia, Radu Lupu, Georg Solti, Evelyn Glennie, English Chamber Orchestra, Academy of St. Martin in the Fields, Concertgebouw Orchestra, Bernard Haitink
- Label:
- Sony
- Aufnahmejahr ca.:
- 1984-2011
- UPC/EAN:
- 0889854139520
- Erscheinungstermin:
- 31.3.2017
In einer limitierten 15 CD-Edition finden sich, mit dem Grammy über Midem Classical bis ECHO Klassik, preisgekrönte Alben des Meisterpianisten Murray Perahia. Dabei sind die Mozartkonzerte KV 450 und 451, Duo-Aufnahmen mit Radu Lupu und Sir Georg Solti (Mozart, Schubert, Brahms, Bartók) über Beethoven (Klavierkonzerte Nr. 3&4 mit Bernard Haitink), Händel & Scarlatti, Chopin (u. a. die kompletten Etudes), Brahms bis – selbstverständlich – Johann Sebastian Bach (Klavierkonzerte, Goldbergvariationen, Partiten u. a.).
Product Information
Murray Perahia’s prolific recording career has spanned some 45 years to date, encompassing music of three different centuries, from Bach to Bartók. Ever since his first LP, soon after his triumph at the 1972 Leeds International Piano Competition, aged 25, the great American pianist’s performances have more than stood the test of time; and along the way they have been recognised with an astonishing crop of awards. The Grammys in the US, the Gramophone Awards in Britain, the Diapason d’or in France and the ECHO Klassik awards in Germany are among the organisations that have picked out many of Perahia’s recordings as some of the finest of their day.
This set is devoted to Perahia’s award-winning discs for Sony Classical / CBS Masterworks. These also trace the story of his journey through the musical world, capturing magnificent collaborations, unforgettable partnerships and peerless solo accounts alike.
The earliest recording here dates from 1983 and presents Perahia as soloist and director in two exquisite Mozart piano concertos, No. 15 in B-flat major, K 450 and No. 16 in D major, K 451. Much influenced by his studies at the Curtis Institute with the Polish pianist Mieczysław Horszowski and by playing chamber music at summer courses such as Marlboro and Blue Hill, Perahia was attracted to the close-knit, chamber music-like qualities of the concertos and sought to bring these to the fore, particularly spotlighting the English Chamber Orchestra’s fine wind soloists. This was named Best Concerto Recording at the Gramophone Awards 1984, and soon afterwards Perahia and the ECO’s complete set of the Mozart concertos was also awarded a Rosette by the Penguin Guide to Compact Discs.
Two years later, Perahia joined forces with a close friend and musical kindred spirit: the Romanian pianist Radu Lupu, who shares Perahia’s affinity for the most intimate works among the Viennese classics, including Mozart, Schubert and Brahms. They teamed up for some memorable joint performances, not least at the Snape Maltings, Suffolk, while Perahia was co-artistic director of the Aldeburgh Festival (1981–1989). He and Lupu recorded the Mozart Sonata for Two Pianos, K 448 and the Schubert F minor Fantasy for Piano Duet, D 940 live at Snape; it became an instant classic, winning Best Instrumental Recording at the Gramophone Awards in 1986.
It was around the same time, having explored the Mozart concertos to happy effect, that Perahia was turning his attention in the studio to those by Beethoven, in a cherished collaboration with the conductor Bernard Haitink and his Royal Concertgebouw Orchestra from Amsterdam. Their recording of the Piano Concertos No. 3 and 4 scooped a Gramophone Award in 1986 (Best Concerto Recording). Beethoven has been central to Perahia’s repertoire for his whole career and in recent years he has been preparing a new edition of the piano sonatas for Henle Urtext.
If Haitink has been a close colleague for Perahia over many years, so was Sir Georg Solti. »He was a formidable musician«, Perahia said of him in an interview a few years ago with the present writer. »He once played for me a Haydn oratorio as if it was a piano piece, reading from the score or memorised, as if it were the most natural thing in the world. I have only happy memories of him.« The fiery Hungarian conductor was also a magnificent pianist – and in this role he recorded with Perahia one of the most thrilling accounts yet set down of the Bartók Sonata for Two Pianos and Percussion, together with the percussionists David Corkhill and Evelyn Glennie. Again the Snape Maltings was the venue and the joyous result was recognised with the 1989 Grammy for Best Chamber Music Performance.
By this time Perahia had built a reputation second to none for his interpretations of the German-Austrian classics. Yet at the Leeds International Piano Competition he had triumphed by playing the Chopin Piano Concerto No. 1 in the final. Chopin might have seemed to take a back seat to Beethoven and Mozart as Perahia’s career progressed, but his recording of the Four Ballades and a selection of mazurkas, waltzes, études and nocturnes proved a revelation to many, winning him the Gramophone Award for Best Instrumental Recording in 1995.
Eight years later, his account of the Etudes opp. 10 and 25 was recognised with a Grammy for Best Instrumental Soloist Performance. Perahia has cited the Chopin Études as a vital practice tool, remarking in the aforementioned interview, »I’m occupied with ideas of legato touch and smoothness of line«, and suggesting that work on these studies can be of vital benefit in achieving those qualities.
When Perahia chose to record a disc of Handel Suites and Scarlatti Sonatas, the result was showered with accolades, winning Record of the Year at the 1997 Midem Cannes Classical Awards and the Best Instrumental Solo or Chamber Performance – 17th / 18th Centuries. It was also given the 1997 Gramophone Award for Best Instrumental Recording.
The link between Handel and the Romantic era came to the fore when Perahia recorded Brahms’s grand-scale Variations on a Theme of Handel, along with the two Rhapsodies op. 79 and the late Klavierstücke opp. 118 and 119. The critic for Gramophone declared: »Time and again Brahms’s potential for strenuousness and opacity is clarified with a superfine musical intelligence and technique … I doubt whether the concluding and exultant fugue has often been given with a more formidable yet lightly worn articulacy in its entire history.« No surprise, then, that this recording won a Gramophone Award and an ECHO Klassik in 2011.
But if Perahia’s Handel and Scarlatti recording was ultimately a fascinating, beautifully executed excursion, Bach has been a stronger presence – and has also brought him more awards than any other single composer. His Bach recordings include the Brandenburg Concerto No. 5 and the Concerto for Flute, Violin and Keyboard BWV 1044 – most unusual on the modern piano – as well as the Keyboard Concertos, which pair him with the Academy of St Martin in the Fields, of which he became principal guest conductor in 2000. The concerto discs won ECHO Klassik awards in 2002 and 2003.
In the Bach solo keyboard music, Perahia’s accounts of the English Suites were honoured with an ECHO Klassik 1999 and Nos. 1, 3 and 6 with a Grammy; the Goldberg Variations won the Gramophone Award for Best Instrumental Recording 2001 and an ECHO Klassik; and the second disc of his Six Partitas won an ECHO Klassik in 2008, with both CDs scooping the Diapason d’or in 2008 and 2009 respectively. In 2013, London’s Royal Academy of Music, of which Perahia is an honorary fellow, presented him with its Bach Prize.
Playing Bach has had a profound impact on Perahia’s approach to composers such as Beethoven and Chopin, whose music, he reflects, would have been »unthinkable« without it. »It’s so joyful, so full of buoyancy and spirituality, that it affects all of the music written after it«, he says.
Rezensionen
„Wie aus einem Guss erklingen die Händel-Variationen, klanglich stets abgerundet und geschmackvoll elegant gestaltet auf einem besonders in den oberen Oktaven silbrig-zart klingenden Flügel, der die Noblesse des Spiels noch unterstützt. Die innere Erregtheit der Rhapsodien vermag der Pianist ebenso mit seinem ästhetisch polierten Anschlag glänzend darzustellen wie die Melancholie der späten Klavierstücke. Perahia zeigt sich einmal mehr als Meister der Gestaltung feinster Oberflächen.“ (FonoForum)„Feinste Spieltechnik und intelligente Stimmführung sind selbstverständlich. Hinzu kommt aber eine eine in Samthandschuhe verpackte Fingerfertigkeit, geschmeidig, weich, oft nur wie getupft alle Schattierungen des pianissimo auskostend.“ (Audio)
„Das Ergebnis ist von betörender Intensität. Perahia spielt die Partiten und seine Interpretation ist vor allem getragen von tiefem, zuweilem gar feierlichem Ernst, von einer nachgerade philosophischen Seriosität. Über welch gestalterisches Vermögen dieser Pianist gebietet, über welche klangliche Vielfalt seine Darbietung, das zeigt sich beredt an der längsten Allemande im Klavieroeuvre Bachs, dem Stück aus der D-Dur-Partita.“ (Rondo)
„Der US-Pianist und -Dirigent Murray Perahia gilt als Bach-Experte. Wenn man diese Aufnahmen hört, weiß man auch, warum: Seine Interpretationen sind klar strukturiert und logisch phrasiert, seine langsamen Sätze wunderbar gesanglich.“ (Audio)
„Perahias Triller und Verzierungen gehören in die oberste Güteklasse. Das perlt, flirrt, klirrt - aber nie hart oder verwegen. Der Rang dieser Produktion spricht also für sich.“ (FonoForum)
„Und wieder gelingt es ihm auf faszinierende Art, dem viel geschundenen Doppeldutzend ein eigenes, neuartiges, sehr markantes Profil abzugewinnen, das die einzelnen Charaktere reliefartig heraustreten, zugleich aber auch die atmosphärischen Elemente nicht zu kurz kommen lässt: auf dass sich die orchestrale Pracht und die Farbenvielfalt dieser wahrlich heroischen Szenenfolge entfaltet. Perahia entdeckt, erneuert die politische Sprengkraft Chopins: Das ist die neue Referenz.” (stereoplay)
„Bachs Klavierkonzerte sind geradezu prädestiniert dafür, nur vom Pianisten selbst geleitet zu werden. Wie gut das gelingen kann, wie sagenhaft ineinander verwoben Orchester und Klavier musizieren können, zeigt diese CD. (Audio)
„Eine brillante Fußnote zu Gould ist Murray Perahias Einspielung. Perahia wartet mit einer Vielzahl schöner und origineller Ornamente auf.“ (Scala)
„Englisch - unter diesem Namen firmieren diese Meisterwerke der kontrapunktischen Raffinesse, der harmonischen Eleganz und des melodischen Charme, der genialen Organisation und kompositorischen Geradlinigkeit. Der Tastensensibilissimus Murray Perahia hat sich nun dreier dieser zu Bachs Lebzeiten unveröffentlichten Kleinode angenommen. Hier paart sich Perahias exquisiter Klangsinn mit rhythmischer Präzision.“ (Scala)
“Ein wohltuend ›altmodischer‹, in seinen Resultaten hochwertiger Versuch einer romantischen Seelenerkundung alter Meister im phantastischen akustischen Klang-Design, pure Steinway-Magie!“ (stereoplay)
„Brillantes und transparentes Spiel von Georg Solti und Murray Perahia.“ (HiFi-Vision)
„Sorgfältige, den unterschiedlichen Stimmungscharakteren angepaßte Wiedergabe, die den Einspielungen "gestandener" Duo-Formationen kaum nachsteht." (FonoForum)
„Wer sich, mit den Pianisten Murray Perahia und Radu Lupu vertraut, auf eine ruhige, gefaßte Schubert-Darstellung einstellt, wird nicht enttäuscht werden. Klangbild: Weich gezeichneter, eher intimer, etwas abgedeckter Klavierklang in Übereinstimmung mit den musikalischen Intentionen.“ (FonoForum)
„Eine überzeugend harmonische, mehr auf großbögige Entwicklung als auf scharfe Charakterisierung zielende Interpretation.“ (stereoplay)
-
Tracklisting
-
Details
-
Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Concerto for Piano and Orchestra No. 15 in B-Flat Major, K. 450
-
1 I. Allegro
-
2 II. Andante
-
3 Iii. Allegro
Concerto No. 16 in D Major for Piano and Orchestra, K. 451
-
4 I. Allegro assai
-
5 II. Andante
-
6 Iii. Allegro Di Molto