Duos für Violine & Cello
Duos für Violine & Cello
Mit Werken von:
Zoltan Kodaly (1882-1967)
, Erwin Schulhoff (1894-1942)
, Maurice Ravel (1875-1937)
, Johan Halvorsen (1864-1935)
Mitwirkende:
Kyung Sun Lee, Tilmann Wick
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
umgehend lieferbar, Bestand beim Lieferanten vorhanden
EUR 19,99*
Verlängerter Rückgabezeitraum bis 31. Januar 2025
Alle zur Rückgabe berechtigten Produkte, die zwischen dem 1. bis 31. Dezember 2024 gekauft wurden, können bis zum 31. Januar 2025 zurückgegeben werden.
-
Kodaly: Duo für Violine & Cello
+Schulhoff: Duo für Violine & Cello
+Ravel: Sonate für Violine & Cello
+Halvorsen: Passacaglia für Violine & Cello
- Künstler: Kyung Sun Lee, Tilmann Wick
- Label: Audite, DDD
- Bestellnummer: 7582521
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Die audite-Produktion lebt vom Spannungsfeld zwischen klanglicher Einheit und gleichzeitiger Gegensätzlichkeit der beiden Instrumente. Es entstehen kontrastreiche Dialoge von Violine und Violoncello, die jeder der vertretenen Komponisten mit seiner eigenen Tonsprache füllt. Die "Sonate pour Violin et Violoncelle" von Maurice Ravel folgt nicht mehr den impressionistischen Klangidealen, sondern ist von einer neuen Reduktion in der Linienführung und Melodik gekennzeichnet. Erwin Schulhoffs "Duo für Violine und Violoncello" wurde durch Ravels Komposition angeregt, verwendet aber stark erweiterte Harmonik. Beherrschender Eindruck ist der Kontrast zwischen stark rhythmischen Passagen und expressiven Melodien. Im "Duo für Violine und Violoncello" von Zoltán Kodály, einem Bewunderer von Debussy, sind die Elemente der ungarischen Volksmusik mit ihren pentatonischen Strukturen unüberhörbar, es gelingt die Synthese zwischen europäischer Kunst- und ungarischer Volksmusik. Johan August Halvorsens "Passacaglia für Violine und Violoncello" folgt einer beliebten Tradition des 18. Jahrhunderts, die zahllose bekannte Werke der Opern- und Konzertliteratur für den Hausmusikgebrauch einrichtete. Halvorsen benutzt als Vorlage Händels Passacaglia für Cembalo aus der siebten Suite g-moll HWV 432. Sein Duo bildet den virtuosen Schlusspunkt dieser CD. Kyung Sun Lee lehrt am Oberlin Musikkonservatorium/ USA und ist eine international gefragte Solistin. Tilmann Wick, seit 1998 Professor an der Hochschule für Musik und Theater Hannover, konzertiert regelmäßig im In- und Ausland und ist Dozent bei internationalen Meisterkursen.
This audite-production thrives on the tension between the sonic unity and, at the same time, opposing qualities of these two instruments. Dialogues full of contrasts arise between the violin and violoncello, imbued with the individual musical language of each composer represented. The "Sonata for Violin and Violoncello" of Maurice Ravel no longer follows impressionistic sonic ideals, but is marked by a new reduction in voice-leading and melodic language. The impetus for Erwin Schulhoff's "Duo for Violin and Violoncello" was provided by Ravel's composition, but Schulhoff's work uses a very extended harmonic language. The dominant impression is the contrast between strongly rhythmical passages and expressive melodies. In the "Duo for Violin and Violoncello" of Zoltán Kodály, an admirer of Debussy, the elements of Hungarian folk music with its pentatonic structure cannot be overheard. It forms a successful synthesis of European art music and Hungarian folk music. Johan August Halvorsen's "Passacaglia for Violin and Violoncello" follows a beloved 18th-century tradition, in which countless well-known operatic and concert works were arranged for home use. Halvorsen makes his arrangement from Händel's Passacaglia for Harpsichord from the Seventh Suite in G minor, HWW 432. His duo forms the virtuoso final culmination of this CD. Kyung Sun Lee teaches at the Oberlin Conservatory of Music in the USA and is in international demand as a soloist. Tilmann Wick, a professor at the Academy of Music and Theatre in Hanover since 1998, concertises regularly in Germany and abroad and is an instructor at international master courses.
The playing is absolutely first rate - commanding, forthright, attractive on the ear and beautifully recorded. Whatever their solo qualities, these two players serve up unremitting magic when paired. (The Strad)
This audite-production thrives on the tension between the sonic unity and, at the same time, opposing qualities of these two instruments. Dialogues full of contrasts arise between the violin and violoncello, imbued with the individual musical language of each composer represented. The "Sonata for Violin and Violoncello" of Maurice Ravel no longer follows impressionistic sonic ideals, but is marked by a new reduction in voice-leading and melodic language. The impetus for Erwin Schulhoff's "Duo for Violin and Violoncello" was provided by Ravel's composition, but Schulhoff's work uses a very extended harmonic language. The dominant impression is the contrast between strongly rhythmical passages and expressive melodies. In the "Duo for Violin and Violoncello" of Zoltán Kodály, an admirer of Debussy, the elements of Hungarian folk music with its pentatonic structure cannot be overheard. It forms a successful synthesis of European art music and Hungarian folk music. Johan August Halvorsen's "Passacaglia for Violin and Violoncello" follows a beloved 18th-century tradition, in which countless well-known operatic and concert works were arranged for home use. Halvorsen makes his arrangement from Händel's Passacaglia for Harpsichord from the Seventh Suite in G minor, HWW 432. His duo forms the virtuoso final culmination of this CD. Kyung Sun Lee teaches at the Oberlin Conservatory of Music in the USA and is in international demand as a soloist. Tilmann Wick, a professor at the Academy of Music and Theatre in Hanover since 1998, concertises regularly in Germany and abroad and is an instructor at international master courses.
Rezensionen
The playing is absolutely first rate - commanding, forthright, attractive on the ear and beautifully recorded. Whatever their solo qualities, these two players serve up unremitting magic when paired. (The Strad)
Rezensionen
FonoForum 08/04: "Die Interpreten ergänzen sich und tauschen sich aus, brillant und spielfreudig in einer von natürlichem Hall geprägten Akustik."- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Sonate für Violine und Violoncello (1920-22)
- 1 1. Allegro
- 2 2. Très vif
- 3 3. Lent
- 4 4. Vif, avec entrain
Duo für Violine und Violoncello (1925)
- 5 1. Moderato
- 6 2. Zingaresca: Allegro giocoso
- 7 3. Andantino
- 8 4. Moderato - Presto fanatico
Duo für Violine und Violoncello op. 7 (1914)
- 9 1. Allegro serioso, non troppo
- 10 2. Adagio
- 11 3. Maestoso e largamente, ma non troppo lento
- 12 Johan Halvorsen: Passacaglia für Violine und Violoncello nach G. F. Händel (1894)
Mehr von Zoltan Kodaly
Duos für Violine & Cello
EUR 19,99*