Zoot Sims: Lost Tapes: Baden-Baden 1958
Lost Tapes: Baden-Baden 1958
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Label: SWRmusic
- Bestellnummer: 1539112
- Erscheinungstermin: 29.1.2016
*** digitally remastered
*** Digipack
*** Digipack
Das Konzert von Zoot Sims in Baden-Baden am 23. Juni 1958 war eine einzige Jam Session. Jedes Stück in anderer Besetzung und unterschiedlich instrumentiert: Sims und Koller auf dem Tenorsaxophon zur Einstimmung mit All The Things You Are; auf der Klarinette in Hammerschmids Komposition Minor Meeting For Two Clarinets – eine Referenz an die Leidenschaft
von Lester Young für dieses Instrument.
Und einfach großartig: Zoot Sims mit Tangerine. Darauf antwortet Hans Koller mit Fallin‘ In Love: elegant und leichtfüßig wie ein früher Stan Getz auf dem Weg nach Brasilien. Blue Night (mit 6-stimmigem Bläsersatz) ist einer der Höhepunkte des Konzertes: ein wunderbar zwischen Bigband und Ensemblejazz changierendes Stück. Man spürt förmlich wie die Musiker sich in ihren Soli behutsam von ihrer Bigband-Geschichte lösen, um dann leicht und elegant wieder vom Ensemblespiel eingeholt zu werden.
Gleiches gilt für Open Door, in dem Kenny Clarke das Ensemble mit jedem Takt unerbittlich weitertreibt und Zoot Sims auf dem Altsaxophon für einen Moment die Studiotür öffnet und von draußen der Bebop, der Stil der Zeit das Konzert flutet.
In 1958 Sims played with Benny Goodman at Expo ‘58 in Brussels, where he met the Viennese-born Hans Koller, then Europe’s coolest tenor sax.. Two years earlier Sims had made a Blue Note recording with the German pianist Jutta Hipp and he was keen to meet other European jazz musicians. So Jo Berendt, head of the jazz department at the then SWF, invited the two to a studio concert, supplementing the horn section with Adi Feuerstein and Gerd Husemann (fl , ts), Willie Dennis (tb) and Helmut Brandt (bs).; The ensemble also featured Hans Hammerschmid on piano, Peter Trunk on bass and on drums Kenny Clarke, who had quit the Modern Jazz Quartet and moved to Paris.
What you get with Zoot Sims in Baden-Baden is a single jam session in which each number features a different lineup and instrumentation: Sims and Koller on tenor sax get in the frame with All The Things You Are, before switching to clarinet for Minor Meeting For Two Clarinets. Sims‘ brilliant interpretations of Allen‘s Alley and Tangerine are met with the nimble, elegant ripostes of Koller’s Fallin‘ In Love and Brandt’s I Surrender Dear. Blue Night (featuring a six-piece horn section) is a number which beguilingly alternates between big band and ensemble jazz. The same goes for Open Door, in which Kenny Clarke urges the ensemble inexorably onwards with every bar, and the alto saxophone of Zoot Sims briefly opens the door to allow the sound of the day – bebop – to flood the studio.
Und einfach großartig: Zoot Sims mit Tangerine. Darauf antwortet Hans Koller mit Fallin‘ In Love: elegant und leichtfüßig wie ein früher Stan Getz auf dem Weg nach Brasilien. Blue Night (mit 6-stimmigem Bläsersatz) ist einer der Höhepunkte des Konzertes: ein wunderbar zwischen Bigband und Ensemblejazz changierendes Stück. Man spürt förmlich wie die Musiker sich in ihren Soli behutsam von ihrer Bigband-Geschichte lösen, um dann leicht und elegant wieder vom Ensemblespiel eingeholt zu werden.
Gleiches gilt für Open Door, in dem Kenny Clarke das Ensemble mit jedem Takt unerbittlich weitertreibt und Zoot Sims auf dem Altsaxophon für einen Moment die Studiotür öffnet und von draußen der Bebop, der Stil der Zeit das Konzert flutet.
Product Information
In 1958 Sims played with Benny Goodman at Expo ‘58 in Brussels, where he met the Viennese-born Hans Koller, then Europe’s coolest tenor sax.. Two years earlier Sims had made a Blue Note recording with the German pianist Jutta Hipp and he was keen to meet other European jazz musicians. So Jo Berendt, head of the jazz department at the then SWF, invited the two to a studio concert, supplementing the horn section with Adi Feuerstein and Gerd Husemann (fl , ts), Willie Dennis (tb) and Helmut Brandt (bs).; The ensemble also featured Hans Hammerschmid on piano, Peter Trunk on bass and on drums Kenny Clarke, who had quit the Modern Jazz Quartet and moved to Paris.
What you get with Zoot Sims in Baden-Baden is a single jam session in which each number features a different lineup and instrumentation: Sims and Koller on tenor sax get in the frame with All The Things You Are, before switching to clarinet for Minor Meeting For Two Clarinets. Sims‘ brilliant interpretations of Allen‘s Alley and Tangerine are met with the nimble, elegant ripostes of Koller’s Fallin‘ In Love and Brandt’s I Surrender Dear. Blue Night (featuring a six-piece horn section) is a number which beguilingly alternates between big band and ensemble jazz. The same goes for Open Door, in which Kenny Clarke urges the ensemble inexorably onwards with every bar, and the alto saxophone of Zoot Sims briefly opens the door to allow the sound of the day – bebop – to flood the studio.
- Tracklisting
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 All The Things You Are
- 2 Alan's alley
- 3 Minor meeting for two clarinets
- 4 Fallin' in love
- 5 Blue night
- 6 Open door
- 7 I surrender dear
- 8 Tangerine
- 9 These Foolish Things
- 10 I'll Remember April
- 11 Trotting