Marc Copland: Crosstalk
Crosstalk
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
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- Label: Pirouet, 2010
- Erscheinungstermin: 11.3.2011
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+ Greg Osby, Doug Weiss, Victor Lewis
*** Digipack
*** Digipack
Ein Meisterwerk der gegenseitigen Inspiration: Pianist Marc Copland mit Saxophonist Greg Osby, Bassist Doug Weiss und Drummer Victor Lewis führen einen „Crosstalk“ voller Reize. Marc Copland ist eine verlässliche Größe von enormer Wandelbarkeit. Und hier nun eine Quartettbesetzung voller Überraschungen. „Crosstalk“ nennen sie ihre gemeinsame CD – mit Stücken voller intensitätsgeladener Brillanz und entspannter Klarheit. Dieses Quartett gehört zu den internationalen Jazz-Attraktionen dieses Jahres. Und das um so mehr, wenn man die vorliegende Aufnahme gehört hat.
Coplands vorausgehenden CDs wurden international in höchsten Tönen gerühmt: Downbeat wählte die Trio-CD „Night Whispers“ zu den bisher Besten der 2000er Jahre; Coplands Solo-CD „Alone“ wurde von Piano News und Stereo jeweils zur CD des Monats (bzw. Doppelmonats) erkoren; und die Quintett-Aufnahmen „Five On One“ in Star-Besetzung unter anderem mit Gitarrist John Abercrombie und Saxophonist David Liebman feierte die Fachpresse als „Ereignis“ von einem der „allerbesten Quintette“.
,,Vielleicht ist dies das eigentliche Geheimnis der Aufnahme: dass sich Pianist und Saxophonist trotz aller gegensätzlichen musikalischen Auffassungen nicht nur ergänzen, sondern anziehen." (stereo, 05 / 2011)
,,Wie Traumtänzer wandern die vier durch die Themen, aufmerksam und sensibel miteinander kommunizierend." (audio, 05 / 2011)
,,Rather than form a longstanding band that can soak up his musical vision over a period of years, pianist Marc Copland thrives in a universe of rotating players that keeps things fresh and spontaneous. On his three outstanding New York Trio Recordings, Copland switched bassists (Gary Peacock, Drew Gress) and drummers (Paul Motian, Bill Stewart), versatile players who are able to embrace — in their distinct ways — the subtle interplay and remarkably elastic give and take that are a big part of pianist’s approach. Copland was also part of the highwire collective Contact — an all-star ensemble, with no star outshining any other — that produced the much-praised Five on One (Pirouet Records, 2010). With the exception of Contact, which featured saxophonist Dave Liebman, Copland has been recording without a horn in the mix, in his leader outings of late. That changes with Crosstalk, a quartet effort where he teams with alto saxophonist Greg Osby, to form a vibrantly collaborative sound with a sharp and gleaming edge. Where Liebman injected a wild, at times almost savage element to Contact’s collective sound, Osby inserts a stinging, keening and more contained — if no less intense — mood to the music. Copland’s music, in a piano trio mode, tends toward spaciousness and translucency, with an unhurried and often ruminative pace. With Osby in the mix — and this is obvious from the beginning, with the Coplandpenned Talkin’ Blues — a sense of urgency gets injected into the sound. And with drummer Victor Lewis and bassist Doug Weiss, there’s more momentum and pop. (...) Every band Copland puts together has its distinctive sound. His group on the excellent Crosstalk is no exception; music with more fire and insistence than might be expected from listening to his piano trio outings. (Dan McClenaghan in allaboutjazz. com, 5.4.2011)
Vielleicht ist der Pianist Marc Copland in den letzten Jahren ein so populärer Jazzmusiker geworden, weil das Publikum einfach spürt, dass da einer gnadenlos seiner Inspiration, seiner inneren Stimme folgt. (Ssirus W. Pakzad in Jazz thing 88 / 2011)
Coplands vorausgehenden CDs wurden international in höchsten Tönen gerühmt: Downbeat wählte die Trio-CD „Night Whispers“ zu den bisher Besten der 2000er Jahre; Coplands Solo-CD „Alone“ wurde von Piano News und Stereo jeweils zur CD des Monats (bzw. Doppelmonats) erkoren; und die Quintett-Aufnahmen „Five On One“ in Star-Besetzung unter anderem mit Gitarrist John Abercrombie und Saxophonist David Liebman feierte die Fachpresse als „Ereignis“ von einem der „allerbesten Quintette“.
Rezensionen
,,Vielleicht ist dies das eigentliche Geheimnis der Aufnahme: dass sich Pianist und Saxophonist trotz aller gegensätzlichen musikalischen Auffassungen nicht nur ergänzen, sondern anziehen." (stereo, 05 / 2011)
,,Wie Traumtänzer wandern die vier durch die Themen, aufmerksam und sensibel miteinander kommunizierend." (audio, 05 / 2011)
,,Rather than form a longstanding band that can soak up his musical vision over a period of years, pianist Marc Copland thrives in a universe of rotating players that keeps things fresh and spontaneous. On his three outstanding New York Trio Recordings, Copland switched bassists (Gary Peacock, Drew Gress) and drummers (Paul Motian, Bill Stewart), versatile players who are able to embrace — in their distinct ways — the subtle interplay and remarkably elastic give and take that are a big part of pianist’s approach. Copland was also part of the highwire collective Contact — an all-star ensemble, with no star outshining any other — that produced the much-praised Five on One (Pirouet Records, 2010). With the exception of Contact, which featured saxophonist Dave Liebman, Copland has been recording without a horn in the mix, in his leader outings of late. That changes with Crosstalk, a quartet effort where he teams with alto saxophonist Greg Osby, to form a vibrantly collaborative sound with a sharp and gleaming edge. Where Liebman injected a wild, at times almost savage element to Contact’s collective sound, Osby inserts a stinging, keening and more contained — if no less intense — mood to the music. Copland’s music, in a piano trio mode, tends toward spaciousness and translucency, with an unhurried and often ruminative pace. With Osby in the mix — and this is obvious from the beginning, with the Coplandpenned Talkin’ Blues — a sense of urgency gets injected into the sound. And with drummer Victor Lewis and bassist Doug Weiss, there’s more momentum and pop. (...) Every band Copland puts together has its distinctive sound. His group on the excellent Crosstalk is no exception; music with more fire and insistence than might be expected from listening to his piano trio outings. (Dan McClenaghan in allaboutjazz. com, 5.4.2011)
Vielleicht ist der Pianist Marc Copland in den letzten Jahren ein so populärer Jazzmusiker geworden, weil das Publikum einfach spürt, dass da einer gnadenlos seiner Inspiration, seiner inneren Stimme folgt. (Ssirus W. Pakzad in Jazz thing 88 / 2011)
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Talkin' blues
- 2 Diary of the same dream
- 3 Ozz-Thetic
- 4 Tenderly
- 5 Crosstalk
- 6 Slow hand
- 7 Hey, it's me you're talkin' to
- 8 Three four civility
- 9 Minority